Robin Stern Ph.D. Müasir diqqət iqtisadiyyatımızda bizi ovsunlayanlar ən qiymətli valyutamızı ələ keçirirlər: vaxt və diqqət.
Biz bu insanlara təsir edənlər deyirik. Hər dəfə başqasının məzmununa baxmaq üçün sürüşməyi dayandırdığımızda, onların nüfuzunu və gücünü artırmağa kömək edirik.
Onlar öz izləyiciləri vasitəsilə alış-veriş davranışlarına, məhsul təsdiqlərinə və nahar üçün seçdiyiniz ətdən tutmuş hər şeyə və ya bəlkə də vegan olmaq qərarınıza təsir göstərirlər. Birdən-birə bütün sözləri bildiyiniz mahnının və ya bu ay satın aldığınız üçüncü qida prosessorunun arxasında təsir edən iqtisadiyyat ola bilər; bu, gələn il Yunanıstana tətil sifariş etdiyiniz və ya Pelotonu bir daha sınamaq qərarına gəlməyinizin səbəbi ola bilər.
Ancaq bir çox gənc üçün təsir edənlərə səssizcə verilən başqa bir başlıq var: rol modeli .
Sosial media ilə birlikdə böyüyən Z Gen psevdomentorluq, maliyyə rəhbərliyi və ilham fiqurları kimi təsir edənlərə axın etdi. Siyasi qütbləşmə, qlobal pandemiya və tənhalıq epidemiyası ilə səciyyələnən unikal dəyişkən uşaqlıq dövrlərini yaşadıqdan sonra , bəlkə də yeniyetmələrin sevimli təsir edənlərə 24/7 çıxışında rahatlıq tapması təəccüblü deyil. Bu müəlliflər ailə üzvləri və ya müəllimlər kimi adi sosial çevrələrdə deyil, telefonlarına müraciət edərək nümunə götürmüş kimi görünən bir çox gənclə danışıblar.
COVID-19 kilidləri zamanı təsir edənlərin populyarlığı sürətləndi. Bir çox yeniyetmə ekran vasitəsilə təhsil , əyləncə və sosial və emosional dəstək axtarmaq məcburiyyətində qaldı . Bunun bəzi müsbət nəticələri var idi : memlar və süründürməçiliklə birləşən yeniyetmələr telefonları vasitəsilə yalnız öz yaş qrupunda olan insanların başa düşdüyü möhkəm, möhkəm bir cəmiyyət yetişdirə bilərdilər. Xarici dünyanın xaosundan asılı olmayaraq, yeniyetmələr rəqəmsal ailəyə müraciət edə bilərlər . Və bunu etdilər.
Orta məktəbdə tez-tez müşahidə olunan səthi sosial dinamikanı əks etdirən yeniyetmələr tez bir zamanda “digər AI ” – psixoterapevt Ester Perel tərəfindən hazırlanmış süni yaxınlıq ifadəsini inkişaf etdirdilər. Rəqəmsal cəmiyyətlərindəki ən “populyar” fiqurları əldə etdikləri yazıların iştirak səviyyəsinə əsasən müəyyən etdilər. Bu təsir edənlər izləyicilərinə rahatlıq, mentorluq və bir növ qaçış təklif etdilər.
Yeniyetmələr onilliklər ərzində ictimai xadimlərin pərəstişkarları ilə məşğul olsalar da – bir vaxtlar oğlan qrupunun posteri olan hər kəs təsdiq edə bilər – bu ictimai xadimlər ümumiyyətlə gündəlik videolarda deyil, aylıq jurnallarda öz təsirlərini hiss etdirdilər. Bu gün yeniyetmələr etibarlı dostu ilə rahat kofe içərkən təsir edənin videosuna baxmağı səbirsizliklə gözləyirlər.
İnternetdə gördükləri davranışları təqlid edərək, yeniyetmələr özlərini təsir edənlərin rol modelləri ilə təcəssüm etdirdiyi ideallar və həyat tərzləri ilə uyğunlaşdırmağa çalışa bilərlər. Influencerlərin həyatlarının xırdalıqları ilə məşğul olmaq, bir tərəfdən yeniyetmələrə yeniyetməlik zəhmətkeşliyindən xilas olmaq imkanı verir, digər tərəfdən isə həddindən artıq diqqəti öz həyatına deyil, təsir edənlərin həyatına yönəltmək riski daşıyır.
Bununla belə, təsir edən yeniyetmələr emosional dəstəyə və əlaqəyə güvənirlər, adətən liderlik və ya psixi sağlamlıq haqqında hər hansı bir təhsilə malik deyillər . Bəziləri hətta öz psixi sağlamlıq problemləri ilə gizli mübarizə aparır. Məsələn, influencerlər öz auditoriyasına yayımlanarkən və ya göndərərkən çox vaxt normal xoşagəlməz hisslər ilə klinik əhəmiyyətli pozğunluqları ayırd edə bilmirlər. Tipik bir “mənimlə hazırlaşın” videosunda, məsələn, təsir edən şəxs sevimli makiyaj məhsulu bitdiyi üçün təsadüfən ” depressiyaya düşdüyünü” və ya ” OKB olduğunu ” qeyd edə bilər. Bu cür dialoq əslində bu pozğunluqlarla yaşayanların təcrübələrini əhəmiyyətsizləşdirə bilər. Bu, həm də bu videolara baxan bir çox yeniyetmələr üçün təhlükə yaradır, onlar əlaqə axtarışında eyni pozğunluqlarla özlərini səhv diaqnoz qoyurlar.
Bu, o demək deyil ki, sosial media örnək ola bilməz. Axı tarixi şəxsiyyətlər saysız-hesabsız nəsillər üçün tərbiyəçi kimi xidmət etmişlər. Yenə də amerikalı gənclərin başa düşməsi çox vacibdir ki, biz kiməsə dərindən heyran ola bilərik, eyni zamanda onların həyatı ilə bizimkilər arasındakı fərqləri də etiraf etsinlər – və insanın həyatı ilə təsir edənin diqqətlə seçilmiş həyatı arasındakı fərqlər çatışmazlıq deyil.
Valideynlər saatı geri çevirə bilməzlər. Lakin onlar təsir edənlərin uşaqlarına təsirini məhdudlaşdırmaq üçün hərəkət edə bilərlər.
• Yeniyetmələrə vaxtlarının çoxunu sərf edən tətbiqlərə məhdudiyyət qoymağa kömək edin. Hər bir telefonda proqrama sərf olunan vaxtın miqdarını izləməyə imkan verən funksiya var. Aktivləşdirin. Çox güman ki, sosial mediada keçirdikləri oyanıq saatların sayına görə heyrətə gələcəklər. (Bir hesablamaya görə, orta amerikalı yeniyetmə gündə 4,8 saat vaxt sərf edir.) Bu biliklə yeniyetmələr öz prioritetlərini daha yaxşı başa düşə və tənzimləyə bilərlər (məsələn, “İnstaqramda yalnız mən bu tapşırığı bitirdikdən sonra iyirmi dəqiqə”) və hətta özlərini daha yaxşı hiss edirlər .
• Gənclərin hiss etmək icazəsi olan psixoloji təhlükəsizlik mühiti yetişdirin. Bir çox yeniyetmələr emosional təcrübələrini təsdiq edə biləcək birini axtarmaq üçün sosial mediaya müraciət edirlər. Telefonları bir yana, gənclərin böyümə ilə gələn bütün duyğuları hiss etmək və ifadə etmək üçün icazənin olduğu mətbəx masası ətrafında, ailə ilə divanda – alternativ yerlərə sahib olması çox vacibdir. Onların perspektivi və hissləri ilə maraqlanın. Onların sevimli təsir edənləri haqqında soruşun və mühazirə oxumaqdansa aktiv dinləməyə üstünlük verin.
• Övladlarınıza sarsılmaz dəstəyinizi və qeyd-şərtsiz sevginizi bildirin. Sevgi və təsdiqləmənin həmişə ekrandan gəlməyəcəyini onlar üçün modelləşdirə bilərsiniz. Uşağınız üçün sadəcə olaraq fiziki və emosional olaraq özünü göstərmək şəxsən insan əlaqəsinin əvəzolunmaz dəyərini gücləndirə bilər. Sosial mediada tez-tez rast gəlinən bir mövzu olan mükəmməllik üçün məkrli təkan rədd edin və həm sizin, həm də uşağınızın psixi sağlamlığı fayda verəcəkdir.
• Uşaqları öz məsləhətlərini saxlamağa və tənqidi düşüncədə qalmağa təşviq edin. Bu, bir çox formada ola bilər, lakin bu, şübhəsiz ki, onları izlədikləri təsir edənlər haqqında həqiqətən bildiklərini nəzərdən keçirməyə dəvət etməyi əhatə etməlidir. Bu insanlar kimdir? Onları ümumiyyətlə təsirli edən nədir və onları uşağınızın həyatında təsirli edən nədir? Bununla əl-ələ emosional sərhədlər qoyur . Uşağınıza mütəmadi olaraq öz perspektivləri ilə yoxlamaq imkanı verin və sadəcə təsir edənin fikrini fakt üçün qəbul etməyin. Onların fikir və hisslərinə hörmət edin və təsir edənin emosiyalarını və dəyərlərini özlərindən daha çox qəbul etdiklərini gördükdə onları sosial mediadan geri çəkilməyə təşviq edin.
• Valideynlər olaraq, maraqlı öyrənənlər olun. Təsir iqtisadiyyatını səthi və ya efemer kimi rədd etmək çox asandır, lakin bu, onu aradan qaldırmır. Uşağınızın nələr keçirdiyini və ya niyə sizinlə deyil, telefonunda vaxt keçirmək istədiklərini tam başa düşə bilməsəniz belə, onun böyüdüyü tarixin unikal dövrünü başa düşmək vacibdir. Uşaqlarınızın maraqlandığı təsir edənlərə maraq göstərin. Onlardan cazibənin haradan başladığını soruşun ; niyə başqalarına deyil, həmin təsir edənlərə tabe olduqlarını öyrənin. Münasibətin özü dayaz görünsə də, onun təmsil etdiyi şey – insan əlaqəsinin bir forması – çox güman ki, elə deyil.
Nə qədər zəif və qeyri-real onlayn bağlantılar görünsə də, təsir edənlərin yeri uşaqlarımızın böyüdüyü dünyada getdikcə mərkəzi olur. Nəinki bunun səbəbini, həm də uşaqların bu barədə necə düşündüklərini başa düşmək və uşaqların özləri arasında bir az tənqidi əlaqəni təşviq etmək, bu yeni rol modellərinin nəticələri ilə hesablaşmaq üçün əsas ilk addımdır.